علی هزاریان سخنگوی کمیته اصل 90 شورای اسلامی در گفت وگویی گفت: مسائل و مشکلات کنونی مربوط به حجاب نتیجه بسیاری از متغیرهای اجتماعی است و رواج بی حجابی در بخشی از جامعه نمی تواند. تنها به یکی دو عامل خاص و رویکردی سطحی و روزمره نسبت داده شود.در این فرآیند پیچیده اجتماعی. در شرایط کنونی باید ریشهها و سرچشمههای شکلگیری این پدیده اجتماعی را جست و به هر یک و ارتباط آن با سایر عوامل و نقش و وزن آنها برای سیاستگذاری دقت کرد.
و ادامه داد: اگر از همان ابتدای پیدایش این پدیده نابهنجار اجتماعی و در شرایطی که شدت و پراکندگی کمتری داشت به این پرسش مسئولانه و علمی پرداخته می شد، هرگز شاهد رشد و تبدیل آن به معضل اجتماعی نبودیم. در موقعیت فعلی نباشند
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: متأسفانه از سال های اول انقلاب تاکنون شاهد رفتاری برای حفظ حجاب و مبارزه با حجاب در جامعه بوده ایم که بسیار دور از جهت گیری اجتماعی انقلاب گفتمانی اسلامی بود. روندی که امروزه هنوز پرچم تعهد در همه است. این یک امر سیاسی و فرهنگی است و در آن زمان با تدابیر افراطی برخاسته از عواطف و بر خلاف عقلانیت انقلابی، برای مقابله با این پدیده، شیوههای تند و زننده را در پیش گرفتند و شکل نامناسب تحریم منکرات و حجاب را ایجاد و برخورد کردند.
هزاریان ادامه داد: اقداماتی که افرادی مانند اکبر پونزی با رفتارهای ناروا و غیراخلاقی خود در دهه 60 انجام دادند، باعث ایجاد ترس در جامعه و احساس بیگانگی با آرمان های فرهنگی انقلاب در بخشی از جامعه شد. سپس در دهه 70 همین جریان در آن سوی بوم اتفاق افتاد و با ایده تساهل، مهجوریت فرهنگی و ابتذال را تئوریزه و اجرا کردند و در واقع منطق فرهنگی نامناسب دیگری را در مقابل گفتمان خود اتخاذ کردند. انقلاب اسلامی و قرار دادن آن در بدنه جامعه که معتقد به گفتمان انقلاب و تبار اصیل فرهنگی آن است، ضربه می زنند.
وی گفت: ممکن است برخی به آنچه گفته شد انتقاد کنند چون این مطالب مربوط به تاریخ است. اما این مطالب صرفاً یک روایت تاریخی نیست که رها شده است، بلکه تاریخی است که آثار آن همچنان در متن جامعه امروزی وجود دارد. بنابراین درک وضعیت کنونی بدون تحلیل درست گذشته ممکن نیست. البته باید تصریح کرد که حجاب برخی افراد در محیط اجتماعی ناشی از دلایل متعدد و ریشه های متفاوتی است و باید با اسباب مبارزه کرد نه با اسباب و اصلاحات اساسی. اما این سوال به این معنا نیست که با این استدلال و برای رفع بسیاری از متغیرها جلوی اقدامات دولت را در مقابله با خود پدیده حجاب بگیریم و در نتیجه با بی برنامگی عملا جلوی فضای اجتماعی را بگیریم.
این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر بخواهیم موضوع بی حجابی برخی افراد جامعه را مشروط به مسائلی مانند پرداختن به مسائل اقتصادی و فرهنگی مانند ازدواج، اشتغال و تربیت جنسی کنیم و این بحث مطرح می شود که با سامان دادن به این موضوعات وضعیت حجاب نیز خود را اصلاح می کند، در واقع ممکن است، ما یک مشکل را به چندین مشکل مرتبط کرده ایم. در حالی که باید به موضوع بی حجابی در جای خود پرداخته شود و برای حل سایر مسائل برنامه ریزی و اقدام شود. زیرا چنین تعلیقی معنایی جز تعلیق نخواهد داشت و وضعیت اجتماعی را بدتر و پیچیده خواهد کرد.
وی گفت: فکر می کنم عقل سلیم این است که مجلس، دولت و قوه قضائیه نیز در آن سطح فعال باشند و به اقشار مردمی بپردازند. این منطق عقل سلیم در سایر امور نیز پذیرفته شده است. به عنوان مثال هیچ فرد یا جامعه ای این استدلال را نمی پذیرد که چون هنوز در جامعه فقر و بیکاری وجود دارد و فقر ریشه در دزدی و ضعف دین و طمع دارد پس به جای برخورد با دزدان باید با این منابع برخورد کرد و از آن جلوگیری کرد. یک دزد در جامعه متروک ضمن اینکه هیچ شخص صادقی این گفته را تایید نمی کند که گفتمان انقلاب اسلامی دیگر مشکلات جامعه را فراموش کرده و فقط به حجاب می پردازد و فقط تحقق آن را می طلبد. اما باید تاکید کرد که وی مخالف کاهش این موضوع و حذف کلی آن است و در کنار بسیاری از موضوعات مهم دیگر پیگیر این موضوع است.
هزاریان یادآور شد: نیروهای متدین و انقلابی در سال های اخیر هر جا که می خواستند یا اقدام می کردند موضوعات مختلفی را در دستور کار خود قرار می دادند و متناسب با هر یک گام های مهمی برداشتند که حجاب تنها یکی از این موضوعات بود. حتی در بالای تاپیک هم نبود. بنابراین پرداختن به موضوع حجاب امروز به هیچ وجه به معنای حاشیه سازی و سانسور سایر مسائل و مطالبات اجتماعی نیست.
وی گفت: مجلس خود را ملزم به رسیدگی به این موضوع و حل مسائل پیش آمده می داند و نظارت بر حسن اجرای قانون حجاب و عفاف بر نهادها و در صورت لزوم تقویت و اصلاح قوانین مرتبط با این موضوع را بر عهده دارد و در در این رابطه پرونده ای نیز تشکیل شد کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با رسیدگی به انفعال دستگاه ها و خواستار اجرای قانون، حل و فصل سایر مسائل جامعه را موظف دانسته و سایر موارد را از موضوع حذف نکرده است. فهرست دغدغه های آن و بر خلاف تصور موافق با غرب در فضای رسانه ای فرهنگ به طور عام و حجاب به طور خاص هرگز در رأس دغدغه های دولت ها و مجلس ها نبوده و در دوره یازدهم اقتصادی مسائل همواره در کانون جهت گیری ها بوده و به دلیل فراگیر شدن مشکلات جامعه همچنان اقتصاد در اولویت بالاتری قرار دارد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: از هفته اول عده ای به بهانه مرگ ناگوار یک زن به تئوریزه خروج از حاکمیت از اعمال حکم الهی پرداختند، حجاب، حکومت نمی تواند از شرع خارج شود و چون عده ای این ارزش دینی جامعه را نپذیرید یا آن را نپسندید، پس باید نادیده گرفته شود و حکم الهی نادیده گرفته شود، خداوند متعال که ارزش های دینی را قانونی کرده است، چنین اجازه و امکان حکومت اسلامی را نداده است.
وی ادامه داد: بنابراین رد احکام و ارزش های الهی به بهانه مخالفت مردم، سیاست مشروعی نیست. بلکه باید تلاش کرد تا با تبلیغات و انجام کار فرهنگی، این قشر از جامعه را تا حد امکان ضمن انجام احکام الهی متحد و با این ارزش الهی موافقت کرد.
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: متأسفانه برخی افراد به محض مواجهه با چنین فضایی به دلایل مختلف به جای اقناع و روشنگری و تغییر ذهنیت به نفع دین، دستور عقب نشینی و انفعال می دهند. و بخش بزرگی از جامعه که موضوع حجاب و عفاف اجتماعی را نادیده می گیرند و به بهانه واهی عدم قطبی سازی از حجاب اختیاری دفاع می کنند که نه تنها منطق و عقلانیت حاکمیت دینی را ندارد، بلکه معلوم نیست به کجا می انجامد. به.
هازاریان در پایان تصریح کرد: معتقدم جنبش انقلابی باید با بازنگری در سازوکارها و رویه های فرهنگی جامعه و عدم عقب نشینی از مسئله حجاب و با شناخت و اقدام در مسیر سریع و ارزان به دنبال راه های نو و خلاقانه برای مقابله با مشکل باشد. راههای ورود به مشکل علاوه بر این، با شناخت صحیح از وضعیت اجتماعی، باید با حوصله و عقلانیت اقدام کرد تا با کمترین هزینه بر این وضعیت ناخوشایند اجتماعی برای هر مؤمنی غلبه کرد.
بیشتر بخوانید:
21217
1680260815